اتریوم Ethereum چیست؟

کسب درآمد از طریق سیستم پلکانی و قدرتمند قرارداد هوشمند اتریوم

اتریوم Ethereum چیست؟

۷,۷۳۸ بازديد


ارز دیجیتال اِتیریٍِم Ethereum چیست؟

اتریوم یا اِتیریِم (تلفظ: اِ.تی.ری.یِم؛ انگلیسی: Ethereum) که همه آن را با نام اتریوم میشناسند.

اتریوم یک پلتفرم غیرمتمرکز است که قراردادهای هوشمند را اجرا می‌کند: هیچ‌گونه احتمال از کارافتادگی، سانسور، تقلب یا دخالت افراد شخص ثالث برای برنامه‌هایی که روی اتریوم اجرا می‌شوند، وجود ندارد.

در دنیای ارزهای دیجیتال و رمزپایه (Digital Currency) اگر بیت کوین را پادشاه بدانیم، بدون شک اتیریم (Ethereum) ملکه این قلمرو خواهد بود. بیت کوین، که تقریبا از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیتش شروع شد، حالا به خوبی جای خود را در بازار پیدا کرده‌ است و یکی یکی سر و کله رقبا پیدا می‌شود؛ شاید بتوان گفت مهم‌ترین رقیب بیت‌کوین کسی نیست جز اتیریم که در سال ۲۰۱۳ به وجود آمد.

اتریوم چیست؟

در واقع Ethereum یک پلتفرم نرم‌افزاری قابل برنامه‌ریزی غیر متمرکز، بر پایه بلاک چین (Blockchain) است که به توسعه‌دهندگان امکان ساخت و توسعه برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌دهد. این پلتفرم فوق‌ العاده در کنار ارزهای رمز پایه‌ای به نام اتر (Ether) و اترکلاسیک قرار گرفته و شبکه اتریوم را ایجاد کرده است. این شبکه به شما امکان می‌دهد تا بتوانید قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) و نرم‌افزارهای مستقل توزیع شده (Distributed Autonomous Applications) را بدون هیچ سانسور، تاخیر و دخالت شخص سوم اجرایی کنید.

به زبان ساده Ethereum چیزی بیشتر از یک ارز دیجیتال است. طبق گفته نیویورک تایمز و وکس، Ethereum یک پلتفرم محاسبه مجازی است و نرم‌افزار آن قادر خواهد بود یک بازار آنلاین و تراکنش‌های قابل برنامه‌ریزی، که با نام قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) شناخته می‌شوند، را پشتیبانی کند. در واقع Ethereum یک دنیای کامپیوتری یا همان پلتفرم محاسبه غیرمتمرکز مانند لینوکس و سیستم عامل مک است. در حالی که بیت کوین در واقع یک وسیله برای نقل و انتقال یا ذخیره ارزش به شمار می‌رود.

خالق اتریوم کیست؟

ویتالیک بوترین در سال ۲۰۰۸ شخصی با نام مستعار ساتوشی ناکاموتو بیت کوین را جهت ارسال وجه نقد بدون دخالت واسطها (بانکها، موسسات مالی و …) خلق نمود. چهار سال بعد جوان ۱۹ ساله‌ای بر اساس این تکنولوژی موفق به طراحی پلتفرمی گردید که ساختار اینترنتی که ما می‌شناسیم، می‌تواند تغییر دهد.
ویتالیک بوترین “Vitalik Buterin” روس تبار اهل تورنتو در سال ۲۰۱۱ به بیتکوین علاقمند گردید و در همان سال وب‌سایت خبری با نام مجله بیتکوین تاسیس نمود و صدها مقاله در خصوص پول دیجیتال به رشته تحریر درآورد.
“ویتالیک بوترین” قادر است به انگلیسی، روسی، فرانسوی، کانتونی، لاتین باستان و یونان باستان صحبت کند او همچنین مسلط به برنامه نویسی با پاسکال، ++C، بیسیک، جاوا و … می‌باشد.
او میگوید “تخصص من در جنرالیزم می‌باشد، با وجود علایق مختلف، تنها فن‌آوری که توانست مرا به خود جذب کند بیت کوین بود چرا که تلفیقی است از علوم ریاضیات، کامپیوتر، رمزنگاری، سیاست، فلسفه و اقتصاد. ”
در همین مسیر او به ایده پلتفرمی که مرزهای مالی، فراتر از آن چیری که بیت کوین ارائه می‌داد می‌اندیشید. و در سال ۲۰۱۳ موفق گردید سند فنی این پلتفرم، که به توسعه دهندگان امکان طراحی و ساخت برنامه‌های غیرمتمرکز را می‌داد منتشر نماید و نام این سیستم را اتیریم نهاد.

برنامه هایی که روی Ethereum توسعه داده شده اند

  • Weifund یک پلتفرم باز برای کمپین های سرمایه گذاری جمعی است که از قراردادهای هوشمند بهره می برد. این پلتفرم اجازه می دهد تا سهم ها تبدیل به یک دارایی دیجیتالی شود و بتواند در اکوسیستم اتریم خرید و فروش و استفاده شود.
  • Uport راهی امن و آسان برای کنترل کامل هویت و اطلاعات شخصی در اختیار کاربرانش می گذارد. به جای اعتماد و متکی بودن به موسسه های دولتی و در قرار گرفتن اطلاعات شخصی در دست افراد دیگر، کاربران می توانند خود تصمیم بگیرند که چه کسانی به اطلاعاتشان دسترسی داشته باشد.
  • Provenance از اتریم برای شفافیت بیشتر زنجیره های عرضه استفاده می شود. با دنبال کردن سابقه و تاریخچه محصولات، این پروژه سعی در ایجاد یک چارچوب اطلاعاتی باز و قابل دسترس دارد تا استفاده کنندگان بتوانند زمان خرید یک محصول تصمیم آگاهانه بگیرند.
  • Augur یک پلتفرم متن باز برای پیش بینی بازار است. این پلتفرم به کاربرانش اجازه پیش بینی اتفاقات را می دهد و در صورتی که پیش بینی آن ها صحیح باشد جایزه دریافت می کنند.

اتر ، توکن اتریوم

توکن شبکه اتریوم ether یا اتر نام دارد که با نام اختصاری ETH شناخته می شود و در صرافی های دیجی ارزها تبادل می شود. اتر همچنین برای پرداخت کارمزدها و خدمات محاسباتی در شبکه اتریوم مورد استفاده قرار می گیرد.

Ethereum چه تفاوتی با بیت کوین دارد؟

به زبان ساده Ethereum چیزی بیشتر از یک ارز دیجیتال است. طبق گفته نیویورک تایمز و وکس، Ethereum یک پلتفرم محاسبه مجازی است و نرم‌افزار آن قادر خواهد بود یک بازار آنلاین و تراکنش‌های قابل برنامه‌ریزی، که با نام قراردادهای هوشمند (Smart Contracts) شناخته می‌شوند، را پشتیبانی کند.
در واقع Ethereum یک دنیای کامپیوتری یا همان پلتفرم محاسبه غیرمتمرکز مانند لینوکس و Mac OS است. در حالی که بیت کوین در واقع یک وسیله برای نقل و انتقال یا ذخیره ارزش به شمار می‌رود.

اتریوم به شما اجازه می دهد تا توکن های دیجیتالی ایجاد کنید که می تواند برای نشان دادن سهام مجازی، دارایی، اثبات عضویت و موارد دیگر استفاده شود. این قراردادهای هوشمند با همه کیف پول ها سازگار هستند. شما می توانید سورس را از وب سایت اتریوم دریافت کنید و برای نیاز های خود توکن ایجاد کنید.

ارز Ethereum در حال حاضر بنا به دلایل زیر بهتر از Bitcoin است:

  1. اتریوم یک پلتفرم نرم افزاری جدید رمزنگاری شده است که بر روی تکنولوژی به روز شده اجرا می شود.
  2. سکه های بیشتری در دسترس دارد.
  3. افزایش ارزش سکه های ارز دیجیتالی اتریوم با سرعت بیشتری جریان می یابد.
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.